пʼятниця, 24 червня 2011 р.

Іван Павло ІІ – за крок до святості

         24-26 червня у Львові відзначатимуть 10-ту річницю приїзду Івана Павла ІІ. Відбудеться Урочиста Божественна Літургія за участі Блаженнішого Патріарха Святослава, вечірня з литією, перенесення мощей Блаженного Священомученика Григорія Лакоти до Львівської духовної семінарії Святого Духа. 






Програма святкувань у Львові
24 червня, п'ятниця
18.00 – Божественна Літургія
19.00 – Вечірня з Литією
20.00 – Перенесення мощів блаженного священномученика Григорія Лакоти до Львівської духовної семінарії Свтого Духа (Львів, вул. Хуторівка, 35)

25 червня, субота. Прогама для молоді
20.00 – Концерт духовної музики
21.30 – Молитовні чування

26 червня, неділя
10.00 – Молитовні розважання (життя Івана Павла II)
11.00 – Урочиста Архиєрейська Божественна Літургія (очолює Блаженніший Святослав).

Сьогодні  ж хочу розповісти про те як мощі   
Блаженного Священомученика Григорія Лакоти 

11 жовтня 2009 року у церкві Різдва Пресвятої Богородиці відбулося  урочисте 
перенесення мощей Блаженного священомученика Григорія (Лакоти).
 
Народжений у с.Поморяни на Львівщині
О.Григорій мученичеськи загинув у Сибірі
У 2008 його нетлінні мощі було перевезено в Україну

Об 11-00 почалась архирейська служба божа,

яку відправив архиєпископ Кир Ігор (Возняк)


Опісля відбувся  хресний хід з мощами вулицями Сихова, після якого 
мощі були виставлені для поклоніння у церкві РІЗДВА ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ

ДОЛУЧИЛИСЯ ВСІ НЕБАЙДУЖІ 


Оплаканий дощем!
Під проливним дощем пройшов хресний хід з мощами  Блаженного 
священомученика Григорія (Лакоти) вулицями Сихова
З почестями пронесли часточку мощей
Долучились до події семінаристи
та кілька тисяч вірних УГКЦ

на чолі з архиєпископом КИР ІГОРЕМ та міським головою А.Садовим

Раку з мощами урочисто внесли до храму Різдва Пресвятої Богородиці

Під звуки молитви з уст настоятеля о.Ореста Фредини
нетлінні мощі виставили для поклоніння на почесному місці храму в якому святий нарешті знайде  ВІЧНИЙ СПОКІЙ!

І от у 10 річницю з нагоди приїзду в Україну Івана Павла ІІ часточку цих нетлінних мощей буде перенесено для зберігання і поклоніння  до Львівської духовної семінарії 
Святого Духа.
Цим походом і розпочнуться урочистості 
у храмі РІздва Пресвятої БОГОРОДИЦІ 
на Сихові
       
        «Під час візиту до нашого храму Святіший Отець посіяв у душі парафіян зерно віри та правди. Тепер ми мусимо просити в Бога сонечка і теплого дощику, щоб це посіяне зерно змогло прорости. Якщо ми хочемо бачити Україну, наших дітей, щасливими, ми мусимо наполегливо працювати. Працювати не лише для фізичного, а й для духовного. Ми не можемо забувати, що наша душа також потребує їжі. Тому спільна молитва, спільне прославляння Бога – це та істина, яку наша парафія наслідує. Закликаємо усіх доєднатись до спільної молитви та відчути радість Божого благословення»
                                                                                  о. Орест Фредина, настоятель храму Різдва Пресвятої Богородиці

середа, 15 червня 2011 р.

Сало понад усе!

        14 червня на просп. Свободи,6 у Львові відкрили єдиний у світі музей сучасного мистецтва "Сало". Він працює з 10.00 до 18.00. Вхід – 40 грн. В ціну входить дегустація різних сортів сала. 
З 18.00 можна повечеряти в арт-ресторані.
Музей розміщений у підвалі. Експонати виставили у напівтемному приміщенні, підсвічують їх ультрафіолетом.  Це понад тридцять художніх творів українських та закордонних митців, пов'язаних із салом. 
 Основна робота - інсталяція "Серце із сала". До великого пульсуючого серця, зробленого із сала, приєднані трубки, підключені до системи, яка вимірює швидкість ударів. В скляній коробці підтримують сталу температуру, аби продукт не розтопився і не зіпсувався. Роботу вже занесли до книги рекордів України як найбільше у світі серце із сала.
 В залі ресторану на полицях стоїть ніс Гоголя, руку Будди, губи та груди Мерлін Монро, вухо Ван Гога, Елвіс Преслі. Все із сала. На стінах висять картини із хутра свині.



 "Сало – це бренд. А на брендах заробляють гроші. Дивно, що раніше ніхто не додумався такого зробити", – сказав арт- директор музею сала Борис Бергер.
Найдорожчою стравою ресторану є "Прутень Давида" за 200 грн. Це сало у вигляді прутня, довжиною 25 см. Порожнина всередині наповнена фаршированими варениками з м'ясом, маринованими огірками, помідорами і капустою.


Музей "Сало" - художній проект, створений відомим художником-дизайнером Борисом Бергером, уродженцем Львова, відомого в російських художніх колах, що постійно живе в Німеччині.
Музей – це постійно діючий арт-центр, де будуть проходити концерти й фестивалі сучасного мистецтва, літературні читання, перформанси, виставки відомих українських і закордонних художників, скульпторів, выдеоарт, фотовиставки, покази моди.
Музей відкрився виставкою сучасного мистецтва. В експозиції представлені роботи відомих художників з України, Німеччини, Росії, Литви: Олександра Ройтбурда, Леся Подервянского, Андрія Сагайдаковского, художньої групи "Сині носи", Андрія Бильжо, Андрія Битова, Марка Ротко, арт-групи "Вогненна САЛОмандрами", Бориса Бергера, Іллі Левина, Кості Смолянинова, Мирослава Дедишина, Надії Романової, Тетяни Муєтдиновой, Володимира Цеслера, Юрія Шабельникова, Юрія Соколова, Студії "ААХ!".
Художній твір "Серце із сала" уже одержав диплом Книги рекордів України "Найбільше у світі серце із сала".
Проект має свій журнал "САЛО", а також ресторан, у якому можна спробувати експонати на смак. Із цією метою розроблене спеціальне " СалоАРТ-Меню".


вівторок, 11 січня 2011 р.

Чи відновимо колись у Львові «Східні Ярмарки» («Targi Wschodnie we Lwowie»)


      Наївні діти совкової провінції до сьогодні думають що різнокаліберні ВДНХ і промислові виставки – оскал перших років соціалізму. Колись давно-давно мене занесло на столичну ВДНГ - тоді (у далекому 1974 році) я був у захопленні, і тільки згодов побувавши на аналогічних виставкових комплексах-монстрах радянської доби , чи не вперше зрозумів, як ненавиджу радянську архітектуру.
       Згодом була московська ВДНХ (ВВЦ по-сучасному) - з золотими фонтануючими сестрами-республіками і музеєм подарунків Леоніду Якубовичу.
       Але мало хто знає, і ще менше люду памятає про пам’ятає їхніх предків - Всеросійські виставки в Києві й Одесі, а також Вистави Краєві (Австро-Угорських часів) і Торги Східні (польської доби) у Львові.
Отже:
88.85 КБ
       Промислово-рільнича (сільськогосподарська) виставка у Львові в 1877 р. Інформаційний спонсор - тижневик "Klosy". Бачимо дивні вулики, парадні павільйони і чоловіків, які хотіли посидіти на трьох, а довелося ділитися на чотирьох.
      В ті роки ВДНГ було дещо іншим, з аристократичним таким присмаком. Ось такий, приміром, прикрашщений прапорцями стрункий павільйон відбабахав князь Адам Сапега з Красічину:
101.69 КБ

       Це все були ще квіточки, які й народили соковитий плід - супер-популярна Львівська Powszechna Wystawa Krajowa, яка проводилась з 5 червня 1894 р., залишилась не лише в пам'яті сучасників (як симбіоз промислової і культурної події), не лише в пам'яті колекціонерів листівок, а й всіх львів'ян - навіть сучасних.

68.21 КБ

     129 павільйонів, 50 гектарів території (в Стрийському парку, тоді парку Кілінського), два роки підготовки, 4 з половиною місяці роботи, 1 150 тис. відвідувачів, серед яких був і цісар Франц Йосип І, а коштів пшло стільки, що на них міг рік жити Краків. Керував процесом вже відомий нам князь А.Сапега. Саме під виставку була створена відома Рацлавська панорама. Саме на виставку проліг шлях однієї з перших в Східній Європі трамвайних колій.За архітектурну сторону виставки відповідав сам Юліан Захаревич. Над тимчасовими дерев'яними павільйонами, яким на роду було написано коротке життя, працювали, тим не менш, найкращі архітектори Польщі. Ампірну головну браму проектував автор майбутньої львівської Опери З. Горголевський, а втілив проект в життя тесляр Й. Григлашевський. Неоренесансний палац мистецтв (проект Ф.Сковроня), де відбувались експозиції старовинного і сучасного мистецтва, пережив своїх компаньйонів і до цього часу знаходиться в парку.

60.01 КБ

      Була відтворена гуцульська дерев'яна триверха церква (за проектом А.Захаревича працювали автентичні гуцули). В храмі екпонувалось українське мистецтво. Український павільйон Й.Левінський спроектував у вигляді галицького хутора.
      Прикрашений вітражами промисловий павільйон (проект Ф.Сковроня) був чи не найбільшим - розміром з краківські Сукенніци (майже 6 тис. кв.м, дерев'яний купол висотою в 32 м). Дещо меншоюза площею була машинна зала - 3348 кв.м. власний павільйон мав граф Роман Потоцький - з макетами шахт, з експонатами, які пояснювали процес виготовлення цукру ітощо. Була 39-метрова водонапірна вежа, спроектований чехами фонтан з електроосвітленням (вау на ті часи) і інші дива.

52.48 КБ
      З 1921 р. щороку з 5 до 15 вересня в Львові відбувалися міжнародні Східні торги ("Targi Wschodnie"). Досить популярні - так, в 1928 р. в них взяло участь 1600 фірм і промисловців, закордонних було 400. Відвідувачів - 150 тисяч. Площа торговиці - 220 тис. кв.м., павільйонів і кіосків нараховувалось близько 50. При торгах діяла власна пошта, телеграф, телефонна станція, сюди курсував трамвай.
       Старше покоління львів’ян ще, мабуть, пам’ятає і парашутну вежу на території старого виставкового комплексу, і знамениту "підкову", яко згоріла при загадкових обставинах десь у 70-х роках. А ще пам’ятаємо великі ярмарки-базари, що проводились наприкіні тих же 70-х років на місці де сьогодні стоїть "найвища" у області споруда – місцева ДПА,
        Не тільки Львів виставкував. Ось фото з сільськогосподарської виставки 1931 р. у Тернополі:


     А що ж робилося на Великій Україні? Невже там не було таких масштабних свят капіталізму, що народжувався і буяв? Були, звичайно. І теж масштабні. В травні-жовтні 1910 і 1911 рр. в одеському Олександрівському парку (зараз парк ім. Шевченка) відбувались схожі на львівські торги (і на всесвітні ярмарки теж, правда? Саме для однієї з таких і звели в Парижі Ейфелеву вежу). Тут навіть був власний друкований орган - газета "Одесская выставка".
67.66 КБ

18 га території, понад сто павільйонів, 73 іноземні фірми-учасниці - ані до того,а ні після Одеса не знала подібного ярмарку. Гості потрапляли на неї через вхід-тріумфальну арку, поруч стояв маяк - все-таки морське місто.
65.27 КБ

    І найцікавіше - павільйони часто пояснювали, що ж в них знаходиться, вже своїм виглядом. Одеська мукомольна фабрика вибудовала млин-вітряк. Виробники чи не найкращого шампанського у світі "Moët et Chandon" звели павільйон у стилі Людовіка XVI - а поруч піднімалась схожа на ступу башта з пивних бочок, зведена пивоварами. На башту можна було підніматися, по дорозі куштуючи різні види пива.
57.71 КБ

      Фірма Сараджева влаштувала оригінальний павільйон: скеля з водоспадом, а в печері під скелею - ще один водоспад, з кавказьких вин. Вах, джигіти!

82.29 КБ

Ну а це чий павільйон, вгадайте?
18.38 КБ

      "Цар-самовар" належав виробникам чаю. 
       Цегельня звела лабіринт з своєї продукції. З лабіринту можна було вибратися, лише заключивши контракт на купівлю цегли з власником лабіринту - оце я розумію по-одеськи!
       РОПіТ (Російське товариство пароходства і торгівлі) мало павільйон з частини корпусу справжнього пароплава (ще вчора в Туреччину плавав!) і пакгаузу. певні павільйони проектував сам Щусєв. Павільйон Фальц-Фейна (так-так, Асканія-Нова) являв собою частку степу з шалашем.
        В павільйоні повітроплавання царював Сергій Уточкін, який навіть літав над виставкою. Цікаво, чи не він автор цього фото:
77.36 КБ
А ось сам павільйон:
61.06 КБ

Ще кілька листівок з одеської виставки:
       Київ теж був не чужим на цьому святі життя.
39.19 КБ
      29 травня 1913 р., під зливою, була відкрита Всеросійська фабрично-заводська, сільськогосподарська, торгово-промислова і художня виставка (через років 5 її б без жодних вагань назвали б ВФЗСГТПіХВ). Працював ярмарок 17 днів, мав 39 тематичних відділів і секцій, учасників було понад 2500, на ньому побувало близько 500 тис. відвідувачів. Черги в каси були вже о восьмій ранку - а пускали на територію лише з десятої. Народ не дарма штовхався - на виставці можна було купити парфуми, солодощі, взуття, музичні інструменти, прикраси, папіроси тощо за нижчими цінами. І ролики продавали, між іншим.
      Вхід було зроблено у вигляді двох флігелів з колонадою. В лівому була каса, комісаріат і поліцейське бюро. В правому - контора бюро експонатів і пошта. Першим павільйоном був найсучасніший - автомобільний. Далі стояли павільйони табачних королів братів Коганів, кіоски цемзаводів "Волинь" і "Форъ", машинобудівний, хімічної промисловості, поліграфії і т.д. Працював фонтан з підсвіткою, грав оркестр, діяли ресторан і дві пивні. Гірничий відділ звів шатху в горі, де демонстрував процес видобування вугілля, солі, залізної руди. В забої відтворювався нещасний випадок з шахтарем. Гумор у гірників якийсь чорний був...
72.94 КБ

      Це ще що: тюремний департамент вибудував павільйон-в'язницю...
      Церква вже тоді не хотіла стояти осторонь - і мала власний кіоск. В повітроплавальному павільйоні був літак конструкції Федора Терещенка. Кісейним баришням надавали допомогу в медпункті - багато хто не звик ходити так багато пішки. В столовій годували обідом за 30-60 копійок. Вечеря коштувала аж карбованець.
       На виставку приїжджали з екскурсіями - великі групи розміщали у школах, туристів-індивідуалів чекало квартирне бюро. Загалом на гсотей чекало 72 київські готелі.Оглядова екскурсія по виставці коштувала 8 копійок. За 5 коп. можна було дістатися вузькоколійкою (власник Давід Марголін) з верхньої території на нижню - або навпаки. Туалети були платними.
79.65 КБ

       Ну а далі вже було ось це:
69.40 КБ
     А все це для чого було? Для глядачів? Щоб вразились? Мабуть!!!
А МОЖЕ Й НІ! А ВИ ЯК ДУМАЄТЕ?

середа, 15 грудня 2010 р.

Дума про Тарасову ніч

Дума про Тарасову ніч

    А уміли колись українці виборювати свої права. Ой, уміли!

    Повстанню Тараса Трясила не дуже пощастило. В історії йому знайшлося місце лише як одному з низки подібних повстань, як раз між Жмайлом та Сулимою. І тим не менш це мабуть єдине повстання, яке досягло успіху і змусило поляків пристати на вимоги козаків. Певно через це воно однаково чуже для істориків і Польщі, і Росії. Російська наука більш любить повстання подавлені, аби вкотре наголосити «без нас, українці як нація загинули б». Полякам же банально бридко згадувати про власну поразку.
     І тільки в тій пам’яті, яку прийнято називати народною, крізь сторіччя та війни, ще й досі збереглося коротка й пронизлива назва – Тарасова ніч.
      Де поділось казачество – червоні жупани?*
     Корені повстання Трясила проростали з діяльності іншого козацького ватажка – гетьмана Петра Конашевича Сагайдачного. Саме завдяки йому козацтво перетворилися на вправне злагоджене військо, набуло слави низкою гучних перемог і поступово почало захоплювати владу в Україні. Козаки поставили свої гарнізони по православних монастирях. Козаки побудували свої слободи біля усіх значних міст і навіть в Києві (район Куренівка). Козаки стали членами Київського Богоявленського братства, й відтоді кожен пересічний козак був просто зобов’язаний захистити від кривди будь-якого православного ченця. Коли у 1624 році, скориставшись смертю архімандрита Єлисея Плетенецького, поляки спробували вчинити рейдерське захоплення Печерського монастиря (зайняти монастир і посадити в ньому архімандрита-уніата) дорогу їм перегородила юрба кремезних вусатих ченців які не надто гарно зналися на мовах та літургії, проте дивовижно вправлялися з шаблями та рушницями.
       І поляки були змушені миритися з таким станом речей. Під рукою в Сагайдачного перебувало 40 000 вояків-любителів ладних коритися кожному слову свого гетьмана. Полякам просто нічого було йому протиставити. Вони не могли зібрати війська для порятунку королевича Володислава з під Москви. Під загрозою турецької навали поляки зібрали тільки 58 тисяч війська під Хотин і мусили розпустити їх зразу ж після війни через нестачу коштів. Козаки ж своє військо й не думали розпускати, і невдовзі вони стали в Україні такою-собі «другою владою».
     Цьому становищу поляки поклали край лише у 1625 році. Скориставшись тим що майже весь Кіш знаходився в морському поході проти турків, поляки напали на Запоріжжя, змусили гетьмана Жмайла до здачі і нав’язали козакам Куруківську угоду згідно якої кількість козаків мала бути обмежена реєстром у 6000 осіб.
      Моральний удар від поразки Жмайла був жахливий. Військо було здеморалізоване та розколоте. Козаки з реєстру вдовольнилися становищем такої собі «молодшої шляхти». «Виписчики» (козаки виписані з реєстру) не вилазили з війн проти шведів та турків. Козацькими справами в Україні опікувався «стражник кордону» пан Стефан Хмелецький – людина щира, справедлива і схильна до козаків. Ідея боротьби за козацькі права й привілеї, обіцяні поляками гетьману Сагайдачному за участь в Хотинській війні, втратила привабливість. Козацькі старшини були змушені змиритися зі своїм становищем і чекати сприятливої нагоди в майбутньому.
        Шановні вам це не нагадує ніяких картин з наявного сьогодення?
        Ляхи, уніати. Налітають – нема кому порадоньки дати.
       Сприятлива нагода сталася у 1630 році.
       За рік до повстання відбулася зміна настроїв на Січі. Влітку 1629 року запорожці спільно з військом хана Мехмеда виступили в похід проти ставленика турків у Криму хана Джанібека. Похід не схвалювали поляки – участь козаків в татарській громадянській війні створювала забагато негараздів з турками. Проти походу виступила частка козацької старшини. Кошовий Сулима напередодні походу зрікся булави і поїхав з Січі, аби стати управителем маєтків Жолкевських на Переяславщині. Цікавий збіг обставин – але саме в тих місцях за рік зчепилися ляхи Конецпольского з козаками Трясила.
      Висунутий голотою отаман Чернята виявився нікчемним ватажком. Кримський хан Мехмед втратив надію на перемогу і спробував перейти на бік татар. Зчинилася сутичка – татари увірвалися в середину табору. Лише завдяки досвідченим січовикам-ветеранам, які ще напередодні стали окремим табором з отаманом Трясилом на чолі, козакам у рукопашній вдалося вибити татар з табору, відгородитися возами і під прикриттям вогнепальної зброї забратися на Січ. В битві загинув кожен шостий козак. Любителі легкої здобичі невдовзі розбіглися по домівках. Влада на Січі зосередилася в руках заслужених ветеранів.
     Того самого літа у Києві сталося зіткнення духовенства на релігійному ґрунті. Православні владики, як-то Митрополит Київський й Галицький Іов Борецький, архімандрит печерський Петро Могила, тощо, вдалися до спроби «примирити Русь з Руссю» - тобто замиритися з Греко-Католицькою церквою. Нагодою зразу ж скористалися їхні противники в православному середовищі. Ігумен Межигірського монастиря Ісая Копинський звинуватив вищих ієрархів церкви у зраді православ’я, зчинив шалену анти-уніацьку агітацію і замість Собору з примирення церков православні ієрархи мусили виправдовуватися перед спільнотою православних.
      Собор закінчився нічим. Православні ієрархи зреклися усяких проектів про примирення з уніатами, а депутати від усіх верств цим вдовольнилися. Проте напруга в суспільстві через цей собор зчинилася неабияка.
      А тим часом закінчилася Польсько-Шведська війна. Наприкінці року на Січ повернулися козаки-виписчики, що воювали зі шведами в складі польської армії. У слід за козаками на Україну зайшли загони польських жовнірів, яким як завжди були винні грошей, і які захоплено кинулися «гасити заборгованість» шляхом мародерства. А оскільки пани-шляхтичі на своїх землях мати таких красенів не бажали ні за яку ціну – їх розмістили на землях козаків-реєстровців. Свавілля жовірів збурило суспільство. А з огляду на нещодавній собор, Україною пішов поголос що жовнірів введено навмисно, аби винищити козаччину і приборкати православних.
     Зимою 1630 року помер «стражник кордону» пан Стефан Хмелецький. Не схильний до козаків коронний гетьман пан Станіслав Конецпольский зажадав аби кількість козачини була обмежена згідно Куруківської угоди, а решта була повернута до панів. Більш того – виконання цього наказу коронний гетьман поклав на старшого реєстрових козаків – Григорія Чорного. Не надто рішучий і схильний до поляків Чорний надіслав на Січ листи з вимогою вийти на волость і пообіцяв що всіх козаків, що залишаться на Січі буде виключено з реєстру. 
      На Січі зчинилася буря. Тепер товариство саме бажало іти в Україну і битися за свої права. Старшини зрозуміли – час настав.
      На Січовій Раді гетьманом було обрано Тараса Трясила. До Чорного було надіслано листа про те що запорожці усією силою, з клейнодами та гарматами виступають для зустрічі з реєстровим старшим. Зустріч сталася у березні 1630 року біля Черкас, але дещо не так як бажав Чорний.
      Під час зустрічі реєстровський старшина був схоплений козаками-низовцями, виведений на військову Раду і страчений як зрадник і лядський запроданець. «Замір у того свавільства був такий: зробивши ту роботу зараз на Запоріжжя вернутись. Але… наспіли до них листи від декотрих осіб, і духовних і світських грецької релігії, де оповіщали їх, що їх віру нищать, церкви забирають, і просили, аби за віру стали» - писав в реляції про цю війну коронний гетьман Конецпольський.
      Щойно вмитий мізкою коронний гетьман, аби виправдати свою поразку, намагався змалювати це повстання як несподіваний збіг обставин. Але існує й інша думка – не надто переконані в настроях товариства, запорізькі старшини вивели його в Україну не повідомивши всіх своїх намірів. І лише після страти Чорного вони закликали козаків до «Святої війни» за віру.
     А годі журиться! А ходім лиш, пани-брати, з поляками биться!
     Коронний гетьман Конецьпольский і козацький отаман Трясило були варті одне одного. Станіслава Конецпольского вважали одним з найкращих воєначальників Річі Посполитої. Тарас Трясило приймав участь в походах гетьманів Сагайдачного, Голуба та Дорошенка. Історики діаспори О. Баран і Г. Гаєцький стверджували що саме під проводом Тараса Федоровича козацький загін в лавах австрійської армії приймав участь у Тридцятирічній війні.
     Вість про страту Чорного неабияк вразила реєстрових козаків. Перелякані черкаси (так часто-густо називали реєстровців в документах) втекли до Корсуня де стали під захист королівського гарнізону і розквартированих в місті жовнірів. 
      10-тисячне козацьке військо Трясила оточило Корсунь і зажадало видачі всіх біглих реєстровців (у першу чергу – старшини) та аби жовніри пішли з козацьких земель аж за Білу Церкву. Місто було неготове до облоги і до того ж в місті не було жовнірських полковників. Але жовніри відмовилися пристати на умови козаків і лише побажали козакам краще дотримуватися своїх обов’язків перед королем та Річчю Посполитою. Діставши таку відповідь козаки пішли на штурм. Бій не тривав довго. Врятовані жовнірами черкаси покинули своїх захисників і здалися запорожцям. За спинами жовнірів повстали корсунські міщани. Місто було захоплене запорожцями.
     Гетьман Конецпольский звісткою про повстання був вражений. Уява вже малювала йому емісарів Московії що підбурили запорожців на той бунт.
      Запорожці опановували все Лівобережжя, а гетьман Конецпольський навіть не мав війська проти них. Всі загони були розпущені по війні, а навіть тим що могли зібратися уряд був шалено винний. У відчаї гетьман розіслав по Україні універсали де закликав до війська усю шляхту «той огонь кров’ю хлопською гасити». У відповідь канцелярія отамана Трясила випустила свої універсали де закликала до війська «всіх, хто був колись козаком чи хоче ним стати». Розуміючи що він втрачає час, Конецпольський наказав «пану стражнику коронному» Самуелю Лащу почати війну проти козаків самотужки. 
     Самуель Лащ наводив жах навіть на шляхтичів. Суди були забиті скаргами шляхти про наїзди Лаща на панські домівки і розбій на шляхах. Після смерті гетьмана Конецпольского (покровителя Лаща) шляхта з натхненням поруйнувала його маєтки. Але весною 1630 року Лащ виправдав свою лиховісну славу. Його горлорізи на Великдень вчинили погром у місті Лисянка і вирізали під пень місто Димера. У відповідь козаки відірвалися на панських маєтках і загонах жовнірів. Навколо Києва спалахнула маневрова наїздова війна в якій обидва боки демонстрували взірці безжалісної жорстокості та бузувірства.
      А тим часом Конецпольский вирушив у похід на Київ. Козаки передбачали такий намір поляків. У Києві була переправа – зручна і єдина аж до самого дніпрового устя. Тож коли поляки почали переправитися на Лівобережжя їх зненацька атакував козацький роз’їзд на 100 вершників. Напад такого дрібного загінчика на непідготовлене до бою військо для поляків ледь не став фатальним – гетьман Конецпольский дивом уникнув козацької шаблі. Проте козаками був зловлений німецький артилерист-найманець, якого Трясило по-хазяйськи використав за призначенням – поставив до козацьких гармат. Але поляки перейшли Дніпро і отаборилися під Києвом.
     Трясило обладнав табір під Переяславом. Козацький отаман нікуди не поспішав. Виславши розвідку по всій окрузі він терпеливо чекав наближення ляхів. Ця спокійна витривалість і вирішила всю справу. Шкода – Павлюку та Остряниці витривалості аж явно бракувало. 
     Трясило не помилився. На початку травня поляки самі підійшли до Переяслава. Козаки мали біля 37 000 бійців, але більше половини з них були необстріляними повстанцями-селюками. Поляки мали проти них 6000 польських жовнірів та німецьких рейтарів і 2000 черкасів-реєстровців – пропечених досвідчених воїнів. Але поляків підтискали час і нестача провіанту. Саме через це Конецпольський зразу ж атакував козацький табір.
      Зазнавши значних втрат поляки мусили відступити.
      Наступні три тижні обидва табори займалися розвідкою та кінними наїздами один на одного. Конецпольський чекав підкріплення з Лівобережжя. А Трясило час від часу надсилав до ляхів парламентерів з абсолютно неприйнятними для них пропозиціями: скасувати Куруківську угоду, видати низовцям чересів-перебіжчиків, дати амністію повстанцям і закріпити стосовно козаччини наявний «статус кво». Звичайно ляхи відмовлялися і війна тривала далі.
      Козаки нікуди не поспішали. А ляхи повільно виснажували свої сили.
     А ніч-мати дасть пораду – козак ляха знайде.
      Розв’язка настала 22 травня за старим стилем. Того дня загін пана Лаща почав переслідування козацького роз’їзду і надіслав гетьманові Конецпольскому гінця з проханням про підтримку. На чолі 2000 жовнірів гетьман рушив на допомогу Лащу. Роз’їзд вже встиг утекти, але Лащ наскочив на інший загін – біля 500 козаків, які вчинили шалений опір і полягли усі. Коли ж обрадувані перемогою ляхи повернулися до табору їхнє серце стиснулося від жаху. Посеред табору тривала шалена битва. 
     Київський літописець оповідав, що коли коронний гетьман вирушив з табору, кілька гайдуків перебігли до козаків і повідомили отаману Трясилові новину – гетьмана і частини війська в таборі нема. Зрозумівши що це дарунок долі, Трясило зібрав своє військо в єдиний кулак і вдарив по поляках. Здолавши вал, козаки увірвалися в табір зчепилися в рукопашну з жовнірами та ледь не змусили їх до здачі. Але в той самий час до табору повернулися Лащ з Конецпольским і битва спалахнула з новою силою. Бійка спинилася тільки через дощ, який більше не дав застосовувати рушниці, гаківниці та гармати. По шести годинах безперервного бою піднятися у рукопашну були вже нездатні обидві сторони.
      На цьому, згідно документальних джерел все й закінчилося. Але народна пам'ять протягом століть оповідає легенду що кульмінація битви сталася не вдень, а вночі, коли козаки напали на табір з п’яними поляками. З битвою чітко закріпилася назва «Тарасова ніч». Підстави для легенди певно існували. То що ж могло статися уночі після битви?
      Нема нічого дивного в тому що поляки вчинили бенкет у ніч після бою. Рукопашна сутичка виснажує вояків до останньої межі, і фізично, і морально. При чому страх загнаний на підсвідомість є набагато небезпечнішим за фізичну втому. Через це у всіх арміях світу, задля нервової розрядки, часто застосовували такий прийом як пиятика після битви, незалежно від її наслідків. Така безпечність ляхів пояснювалася дуже просто – вони були переконані що козацький табір або спав, або – так само пиячив. Тому можна тільки дивуватися витримці й дисциплінованості козаків які після битви не поринули в сон, а кілька годин терпеливо чекали допоки в польському таборі не переп’ються геть усі. І аж тоді пішли на штурм.
    Нічна атака – вищій пілотаж битви на холодній зброї. У темряві та в гарячці бою можна залюбки порубати разом з ворогом ще й якусь кількість своїх. До того ж поляки були більш ніж серйозним ворогом навіть із залитими очима. Польських шляхтичів вся Європа знала як відмінних фехтувальників. Нарешті, козаки не вирізали увесь табір – з нього врятувалися Лащ, Конецпольский та багато інших вояків. Проте головної мети козаки досягли – поляки зазнали скажених втрат. Про подальшу війну вже не йшлося й близько.
      Це розумів і Трясило. Облишивши зруйнований польський табір він усі сили кинув проти підкріплень які от-от мали підійти до Конецпольского. Наступного дня козаки атакували табір поляків біля Києва і винищили роту Ліщинського що складалася з самих шляхтичів. Ще за день козаки увірвалися до Києва і попалили усі човни та байдаки, відрізавши Конецпольського від правого берегу Дніпра. Численні сутички з розрізненими польськими загонами точилися по всій окрузі. Це був розгром. 
       Але козаки раптом на цьому все й спинили. Тарас Федорович був усунутий з отаманів і покинув військо. Козаки вислали депутацію до поляків і пристали на умови дещо кращі ніж були до повстання, але дещо гірші ніж декларували протягом повстання. Куруківська угода лишилася в дії, а «виписчики» знову «мусили повернутися» до панів. Проте реєстр було збільшено до 8 000 козаків і сформовано наново, тепер вже з героїв повстання. До речі намірів щодо «виписчиків» поляки не могли здійснити – вони не мали війська і були щойно розбиті запорожцями. А невдовзі ляхи й самі покликали «виписчиків» на війну – проти Московщини. 
      Стосовно Трясила – козаки відмовилися видавати його полякам. Про місце знаходження свого отамана вони лише розводили руками: «Поїхав десь, а де – того ми не відаймо». Але знову таки не хвилюйтеся – вже під час Смоленської війни Трясило очолював один з козацьких загонів і вдало воював проти москалів.
      Повстання змусило поляків прийняти заходи по «православному питанню». Замість ігумена Копинського, який відверто закликав козаків до об’єднання з Москвою (що давало підстави звинуватити православних у державній зраді), новим митрополитом Київським й Галицьким було висвячено Петра Могилу – особу яка нечувано зміцнила українське Православ’я.
      Очевидно, припиненням війни і угодою з поляками козаки давали польській владі зрозуміти що вони готові до компромісу. Вони могли відстояти свої права зі зброєю у руках, але прагнули мирного життя у складі єдиної держави разом з поляками та білорусами. Для цього треба було небагато – дотримуватися з обох боків певних угод і припинити утиски православних. Та шляхетський гонор не міг погодитися на дотримання угод з якимись там козаками.
      Ворожнеча відновилася. Вона закінчилася руйнацією Річі Посполитою шляхом Хмельниччини.
     …а уміли колись українці виборювати свої права. Ой уміли! Здавалося 350 річна русифікація, репресії, голодомори, війни та розчарування від помаранчевої влади вже й понищили козацький дух у людях що іменують себе українцями.
     А козацький дух – це здатність самому опікуватися своїм життям та своїм добробутом, самому бути собі господарем і не чекати милостей від держави, й нарешті – самому вийти боротися за своє право коли його утискають нахабні панки. Останні події свідчать – козацький дух у людях ще живий. На жаль – не так багато як хотілося б. На щастя – не так мало як здавалося.

* - всі підзаголовки взяті з поеми Тараса Шевченка «Тарасова ніч»
Дмитро Калинчук